رژیم مدیترانه ای ممکنه احتمال دچار شدن به جنون و فراموشی رو کاهش بده. بین تموم مریضیایی که بر اثر بالا رفتن سن رخ می ده، ضعف حافظه و نابودی عقل جزو بدترین و نگران کننده ترین عوامل هستن. اما خبر خوب واسه جمعیت رو به افزایش افراد سن بالا اینه که دلایل رو به رشدی هست که نشون می ده عوامل خطر، قابل اصلاح هستن. این عوامل شامل عادتا و سبکِ زندگی هستن که تحتِ کنترل ما قرار دارن و نقش مهمی در جلوگیری از نابودی عقل و مریضی فراموشی در افراد سال خورده دارن.

 

در سال ۲۰۱۵ پژوهشی در مجله بین المللی پزشکی جاما (JAMA Internal Medicine) منتشر شد که به بررسی اثر اضافه کردن آجیل و روغن زیتون به رژیمِ مدیترانه ای و نقش اون در پیشگیری از افزایش مشکلات شناختی با کهولت سن پرداخته بود.

تحقیق انجام شده اول در ابعاد کوچیک و روی ۴۴۷ زن و مرد انجام شده بود و یک آزمون آزمایشی بالینیِ تصادفی بود که منبع طرحای مطالعاتی قرار گرفت. چون این تحقیق، میزان تعصب محققان خود رو کمه کم کرده بود و بیشتر روی بیان شفاف علل مریضی تمرکز داشت. تنها فرق بین افراد در این تحقیق، اقدامات درمانی تصادفی در مورد اندازه، وظایف یا عناصر رژیم بود.

به چه دلیل آجیل و روغن زیتون؟

اصطلاح استرس اُکسیداتیو یا نبود تعادل بین تولید رادیکالای آزاد و توانایی بدن واسه رفع اثرات مضر اون از راه آنتی اُکسیدانا، به عنوان یک عامل مهم در افزایش مشکلات حافظه در نظر گرفته می شه. رادیکالای آزاد به عنوان بخشی از سوخت و ساز طبیعی سلولا ایجاد می شن و معمولا به وسیله سیستم دفاعی بدن از بین می رن. تولید بیشتر از حد این مولکولای ناپایدار می تونه سیستم دفاعی ما رو پریشون کنه و به سلولا آسیب برسونه، اما ترکیبات آنتی اکسیدان در غذاهایی که می خوریم، می تونه این فرایند رو خنثی سازه.

رژیم پر از آنتی اکسیدانِ مدیترانه ای، به تغذیه ی مردم کشورهای حاشیه ی دریای مدیترانه گفته می شه که شامل گیاهان، آجیل، ماهی، غلات سبوس دار و روغنای سالم مثل روغن زیتونه و مصرف گوشت قرمز در اون کمه.

به دلیل استفاده از این رژیم، مریضیای قلبی در کشورهای حاشیه ی مدیترانه مثل یونان، ایتالیا و فرانسه نسبت به آمریکای شمالی به شکل چشم گیری کمتره.

تجویز محققان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چرخه عمر محصول و مراحل ۴ گانه اون

تموم ۴۴۷ فرد شرکت کننده در این تحقیق که متوسط سن اونا ۶۷ سال بود، به عنوان بخشی از مطالعه تغذیه ی افرادی با خطر قلبی عروقی بالا از بارسلونای اسپانیا انتخاب شده بودن.

این آزمایش «پیشگیری با رژیم مدیترانه ای» بین سالای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ اجرا شد. افراد در این آزمایش به سه گروه تقسیم شده بودن و به طور تصادفی واسه سه دسته رژیم غذایی انتخاب می شدن، رژیم پر از روغن زیتون به مقدار زیاد (۱ لیتر در هفته)، رژیم پر از آجیل، حدود ۱ اونس یا ۳۰ گرم به طور روزانه و رژیم کنترلی کم چرب. شرکت کنندگان در این آزمایش واسه تشخیص تواناییای حافظه شون مورد بررسی قرار می گرفتن. در اول آزمون میزان توجه و کارکرد اجرایی اونا در مهارتای فکری سطح بالاتر بررسی شد و به طور میانگین بعد از تقریبا ۴ سال پس از اجرای رژیم دوباره بررسی شدن.

رژیمای پر از آجیل و روغن زیتون روی وضعیت کارکرد شناختی افراد اثر مثبت داشتن

افرادی که تحت رژیم کنترلی کم چرب قرار داشتن، کارکرد شناختی شون به میزان زیادی افت کرد. در مقایسه با اونا، افرادی که رژیم مدیترانه ای پر از آجیل داشتن در تستای مربوط به حافظه بهتر عمل کردن و افرادی که رژیم پر از روغن زیتون داشتن در کارکرد اجرایی و تستای تشخیصی عمومی بهتر ظاهر شدن.

مطالعه انجام شده نشون داد که افزایش مصرف آجیل و روغن زیتون همراه با رژیم مدیترانه ای به کارکرد شناختی افراد کمک می کنه، یافته های این تحقیق تحقیق قبلی در مورد امتیازات مصرف چربیای سالم و اثر اون بر سلامت مغز رو تایید می کنه. با اینکه این آزمایش در ابعاد کوچیک و در دوره کوتاهی در مورد مشکلات شناختی، بدون تغییر در سبک زندگی شامل رژیم غذایی، فعالیتای فیزیکی و مدیریت استرس انجام شد، با توجه به درمان ناپذیری فراموشی و مشکلات شناختی نتایج امیدوارکننده ای داشته و راهکارهای محافظت از ذهن و حافظه رو ارائه می ده.

امتیازات رژیم مدیترانه ای در مقابله با مریضیای قلبی، دیابت و شکلای مختلف سرطان، بدون داشتن مشکلات منفی، تا حدودی مشخص شده و دلایل محکمی واسه نبود استفاده از این رژیم غذایی سالم و خوشمزه وجود نداره.

منبع : verywell.com

 


دسته‌ها: آموزشی